Digitale webshops zijn de afgelopen 10 jaar flink geëvolueerd: van websites met lange laadtijden en ouderwetse bankoverschrijvingen tot op maat gemaakte catalogussen en klik op de knop transacties. Veel mensen kopen regelmatig spullen die ze niet per se nodig hebben, wat spijt en ongewenste financiële lasten op kan leveren. In dit artikel vertellen we de trucs die webshops gebruiken om jou aan het shoppen te houden, en wat je kunt doen om impulsaankopen te beperken.
80% van de consumenten heeft wel eens spijt van aankopen
Online shoppen is populairder dan ooit: in 2023 kochten 8 van de 10 Nederlanders iets online. Waar online catalogussen tien jaar geleden werden aangeboden als een aanvulling op het fysieke winkelaanbod, verkiezen steeds meer consumenten het gemak en de snelheid van een digitale aankoop over het afreizen naar een winkelstraat.
Fysieke winkels zullen waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld verdwijnen, maar webshops bieden wel verschillende functionaliteiten die eigenlijk alleen digitaal aan te bieden zijn.
Online winkelgiganten zoals Amazon, Bol.com en Aliexpress hebben eigen apps waar gebruikers wenslijstjes kunnen samenstellen, nieuwe producten kunnen ontdekken en binnen een mum van tijd een bestelling kunnen plaatsen.
Dit maakt het leven van de consument een stuk makkelijker, maar zorgt ook voor uitdagingen. Uit een enquête onder Nederlandse consumenten blijkt dat 1 op de 6 Nederlanders per maand meer dan €50 uitgeven aan spullen die ze niet nodig hebben, en 80% van alle ondervraagden heeft hier wel eens spijt van aankopen.
Dat dit percentage zo hoog ligt, is makkelijk te begrijpen: moderne webshops bieden namelijk de perfecte omstandigheden voor impulsaankopen.
Bij vrijwel alle winkels krijgen consumenten binnen een oogopslag een gepersonaliseerd aanbod te zien, en kan je binnen een halve minuut betalen.
De focus ligt niet alleen op snelle betalingen maar ook op herhaaldelijk gebruik, en dit geldt niet alleen voor winkels.
Ook digitale dienstverleners zoals online casino’s zetten verschillende tactieken om ervoor te zorgen dat klanten zo vaak mogelijk terugkomen. Bij da beste Belgische online casino’s kunnen spelers die regelmatig langskomen bijvoorbeeld promoties vrijspelen in de vorm van VIP programma’s.
Ook webshops zoals Aliexpress gebruiken vergelijkbare systemen. Zo kan je bijvoorbeeld punten verzamelen bij iedere aankoop, die kunnen worden ingeruild voor gratis producten.
Hoe webshops onze zelfbeheersing op de proef stellen
Naast het aanbieden van razendsnelle betalingen en cadeautjes voor terugkerende klanten, zetten webshops verschillende trucs in om de consument aan het shoppen te houden.
Apps van grote Chinese webwinkels zoals Temu en Aliexpress beschikken over een gepersonaliseerde digitale winkel die wordt aangepast aan de hand van gebruikersdata. Deze webshops bieden een eindeloze scrollfunctie aan, en snelle aankopen worden verder gestimuleerd door tijdelijke kortingen aan te bieden.
Binnen deze apps kunnen producten tot wel 90% afgeprijsd zijn. Maar je moet er wel snel bij zijn, want de promotie duurt nog maar een paar minuten. Alhoewel dit een vrij doorzichtige marketingtechniek is, lijkt het wel te werken.
Nederlandse consumenten kochten vorig jaar 41 miljoen keer iets bij een buitenlandse webshop, en de meeste goederen kwamen uit China.
Tips om je shopgedrag aan banden te leggen
Op zich mogen we niet klagen over de handige functionaliteiten die moderne webshops te bieden hebben, het is een enorme luxe om op ieder moment van de dag binnen een paar minuten spullen te kunnen aanschaffen die je nodig hebt.
Bewust zijn van de verkooptrucs van online winkelplatformen is al een goede eerste stap in het voorkomen van onnodige aankopen. Er zijn echter nog meer dingen die je kan doen om impulsaankopen te vermijden, daarom hebben we een lijst samengesteld met handige tips:
Gebruik je wenslijst: impulsaankopen hebben vaak te maken met FOMO. Bij twijfel drukken veel consumenten toch op de betalingsknop omdat ze bang zijn een goede deal mis te lopen. Door producten aan een wenslijst toe te voegen of in je winkelmandje te bewaren, geef je jezelf een tweede kans om te bepalen of deze aankoop echt noodzakelijk is.
30 dagen regel: geef jezelf 30 dagen bedenktijd bij grote aankopen. Als je bijvoorbeeld plots een nieuwe televisie wilt en een mooie set hebt gevonden, sla de link dan op en beslis over 30 dagen of het een geschikte keuze is.
Stel een budget op: budgetteren is waarschijnlijk de beste manier om grip te krijgen op je online aankopen. Door een afspraak met jezelf te maken en je hieraan te houden kan je elke maand een vast bedrag toevoegen aan je spaarpot en voorkom je dat je te veel geld uitgeeft aan onnodige zaken.
De reality check: stel jezelf de vraag ‘heb ik dit echt nodig?’ wanneer je op het punt staat een online verkoop te verrichten. Als je al iets vergelijkbaars in huis hebt, is het antwoord waarschijnlijk nee. Je kan je ook afvragen of je dit product over 6 maanden nog steeds zult gebruiken.
Beperk je schermtijd: Je kan ervoor kiezen om webshop apps helemaal te verwijderen, maar dit kan ook onhandig zijn. Door in je telefooninstellingen de maximumtijd die je per dag op winkelapps kan besteden te beperken, voorkom je het risico op onnodige uitgaven zonder comfort op te offeren.